Outolintu

Espoon tulee irtautua HSL:stä ja perustaa EKL

On jo monesti todettu ja HSL on päätöksillään osoittanut, ettei se pysty enään palvelemaan espoolaisia. Länsimetron aiheuttamat heikennykset ovat jo moneen kertaan todetut ja viimeisimpänä HSL päätöksellään heikenti oleellisesti Pohjois-Espoon bussiyhteyksiä, eikä se siihen jää sillä viime vuoden lopulla julkistettiin Pohjois-Espoon linjastoluonnos:

http://pohjoisespooleppavaara.blogspot.fi/2017/12/linjastoluonnos.html

Tämä toteutuessaan tulee entisestään heikentämään Espoon sisäisiä yhteyksiä sekä seutulinjoja. Mikä pahinta niin pahimmat heikennykset tulevat yhteyksiin Jorvin sairaalaan. Lisäksi kymmenien tuhansien espoolaisten työmatkaliikenne heikkenee oleellisesti poistuvien linjojen muodossa ja sen tosiasian myötä, minkä länsimetrokin on osoittanut eli lisätään ihmisten työmatkaan liikennevälineen vaihtoja. Jokainen vaihto lisää huomattavasti matka-aikaa varsinkin silloin, kun puhutaan kumipyöräliikenteestä, jossa vuoroväli on 10 minuuttia. Metron 5 minuutin vuorovälillä on jo ollut dramaattiset seuraukset.

Kannattaa myös muistaa tuleva lippu-uudistus, jossa espoolaiset laitetaan eriarvoiseen asemaan ja Espoo jaetaan kahteen vyöhykkeeseen, jolloin Espoon sisäinen liikenne kallistuu. 

https://www.hsl.fi/uudetvy%C3%B6hykkeet 

HSL on osoittanut useaan otteeseen, ettei sitä kiinnosta Espoon julkinen liikenne ja HSL:ssä vallitseekin metropoliajattelumalli, jossa Helsinki on Helsinki ja muut alueet ovat vähäpätöisempiä esikaupunkialueita. Tästä esimerkkinä HSL:n tiedote: 

https://www.hsl.fi/uutiset/2018/kavely-kuningaslaji-hsl-edistaa-kavelya-...

Tiedotteessa todetaan:”Tavoitteenamme on tehdä metropolialueesta kävelyn pääkaupunki. Metropolialue on täynnä houkuttelevia kävelyreittejä sekä kävelykeskustoja, ja verrattuna moniin muihin maailman kaupunkeihin Helsingin seudun keskusta-alueilla pääsee kävelemällä vaivatta paikasta toiseen”, sanoo HSL:n asiakkuus- ja myyntiosaston johtaja Mari Flink.

Kävely on terveellistä ja sitä pitääkin suosia, mutta käytetyt sanamuodot kuvaavat HSL:n asennetta Espoota kohtaan. Ensinnäkin puhutaan metropolialueesta, jota meillä ei ole! Lisäksi metropolialueesta puhutaan yhtenä pääkaupunkina eli Helsinkinä! Ja lopuksi todetaan, että Helsingin seudun keskusta-alueilla...

Tosiasiassa meillä on itsenäinen Espoon kaupunki, joka kuuluu pk-alueeseen ja Espoon kaupunki tekee ylikunnallista yhteistyötä muiden itsenäisten kaupunkien kanssa eri yhtymien kuten HSY:n ja HSL:n kautta. Tämä fakta on kuitenkin nyt unohdettu HSL:ssä ja näin ollen HSL on käynyt tarpeettomaksi Espoolle ja espoolaisille.

Ratkaisu tähän on yksinkertainen: Espoon tulee erota HSL:stä ja perustaa oma Espoon Kaupungin Liikennelaitos (EKL) Samoin kuin Helsingillä on HKL. Tällöin EKL huolehtisi parhaaksi katsomallaan tavalla Espoon sisäisestä liikenteestä ja ostaisi HSL:ltä itse päättämänsä ja tarvitsemansa seutuyhteydet. Näin ollen HSL:stä tulisi palveluntuottaja eikä palvelutarpeen määrääjä niin kuin se nykyisessä roolissaan on.

Espoo pystyisi itse tuottamaan asukkailleen laadukkaat ja kustannustehokkaat julkiset liikenneyhteydet. Pystyväthän tähän myös pienemmätkin kaupungit kuten Tampere ja Turkukin.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (18 kommenttia)

Käyttäjän vylitalo kuva
Ville Ylitalo

Olen ajatellut samaa viime aikoina. Toisaalta Espoossa on niin vahva autopuolue, että ehkä kunnollista joukkoliikennettä ei järjestettäisi kuitenkaan vaan säästöjen nimissä ajettaisiin sitä alas entisestään.

Käyttäjän HelenaSolin kuva
Helena Solin

Nimenomaan.
Espoota on pitkään suunniteltu yksityisautoilu edellä .
Vielä esim Tapiolan rakennusvaiheessa kytkös Helsinkiin oli tiukka ja joukkoliikenne toimi hyvin ; se oli yksi Tapiolan arvoista.

Espoossahan on ollut " oma" bussiyhtiö , mutta nimenomaan toimivuuden takaamiseksi tämä seudullinen liikennelaitos luotiin.
Haluaisin aika vakuuttavaa näyttöä siitä, että Espoon sisäinen joukkoliikenne tai suorat yhteyden Helsinkiin paranisivat omalla yhtiöllä - ainakaan nykyisellä poliittisella johdolla.

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen

Ville, arveletko, että Helsinki-johtoinen HSL nyt hyvää hyvyyttään pitää yllä Espoon sisäistä bussiliikennettä? Kyllä sen kuntantavat pääasiassa autoilevat espoolaiset.

Käyttäjän vylitalo kuva
Ville Ylitalo

Puolet HSL alueen joukkoliikenteestä kustannetaan lipputuloilla. Loput jakautuu eri kunnille, Espoon seudullisen liikenteen osalta pääasiassa Helsingille ja Espoolle. "Pääasiassa" on siis matemaattisesti jotain selvästi alle puolet sinun terminologiassasi vai ostaako joukkoliikenteen lippujakin pääasiassa autoilevat espoolaiset?

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen Vastaus kommenttiin #4

Tarkoitin verovaroista maksettavaa tukea julkiselle liikenteelle.

Käyttäjän vylitalo kuva
Ville Ylitalo Vastaus kommenttiin #8

Jos puolet kustannetaan lipputuloista, silloin pääosaa ei voi kustantaa jostain muusta, vai mitä? Pääosa on mielestäni sovinnaisen kielentulkinnallisen ymmärryksen mukaan yli puolet tai vähintäänkin suurin yksittäinen osa. Kumpikaan ehto ei voi täyttyä, jos tasan puolet tulee jostakin muualta, eli lipputuloista.

Käyttäjän heikkitoivonen kuva
Heikki Toivonen

Valaisisitko vielä vaikka parin esimerkin kautta, millä tavalla esimerkiksi yhteydet Jorvin sairaalaan ovat heikentyneet?

Käytän vähintään kaksi kertaa viikossa bussilinjoja Jorvin suuntaan, ja mielestäni yhteydet ovat toimivat. Jos ovat huonontuneet, ovat yhteydet aiemmin sitten olleet poikkeuksellisen hyvät.

Käyttäjän Outolintu kuva
Jarno Eerola

Viittaan tuohon linjaluonnokseen, joka on tulevaisuuden suunnitelmia. Suunnitelmissa on lakkauttaa 226 ja 235 linjat ja osalta näiden linjojen vaikutusaluetta ei tule korvaavia yhteyksiä Jorviin.

Käyttäjän heikkitoivonen kuva
Heikki Toivonen

Uuden runkolinjan 200 myötä vuorovälit tulevat jopa tihentymään nykyisten linjojen 218 ja 235 yhdistetyistä vuoroväleistä.

Viitannet kuitenkin linjalla 226 Viherkallion tapaukseen potentiaalisena kärsijänä. Siellähän asiaan liittyen on nimenkeräyskin ollut käynnissä. Kyseinen linja poikkeaa Turuntieltä hetkeksi hyvin sokkeloiselle reitille Viherlaakson asutusalueen keskelle. Olen jos ajatellutkin, että kyseisellä reitillä linja-autojen sijaan toimisivat paremmin esimerkiksi tilataksit.

Sen sijaan linjan 235 (ja 218) korvautuminen Karakallion kautta kiertävällä linjalla 200 ei aiheuta kuin lievän muutoksen Kuninkaisten omakotitaloasueella asuvien yhteyteen Jorviin. Sillä osuudella Turuntietä, jonka 200 tulee olemaan poissa Turuntieltä on oleellisesti vain yksi pysäkki, joka palvelee tällä hetkellä Kuninkaisten aluetta.

Runkolinja-syöttölinja mallilla Kuninkaisten alueelle voitaisiin perustaa pienemmällä bussilla tai tilataksilla operoitava linja, joka kuljettaisi niin Karamalmin kuin Kuninkaistenportin kautta kulkeville yhteyslinjoille. Kuninkaisten aluetta kuitenkin voi ilman korvaavaa, uutta linjaakin (en kuitenkaan kannata tätä) pitää kokonaisuudessaan verraten vähäisenä kärsijänä, sillä alue on omakotitalovaltaista ja läntinen, kerrostalovaltainen Karamalmi tulee edelleen palvelluksi Lähderannantien ja Turuntien kulmauksessa olevalla pysäkillä.

Runkolinja-syöttöliikenne mallia kohden on uudistusten syytä edetä, ja runkolinjoille syöttöliikennettä tuottamaan on tarvittaessa luotava uusia pienempiä linjoja. Tulevaisuudessa antaa markkinoiden luoda niitä.

Käyttäjän Outolintu kuva
Jarno Eerola Vastaus kommenttiin #10

Unohdat 235 kohdalla Kuurinniityn, Tuomarilan, Kirstinmäen, Suvelan ja Sunan. Noilta alueilta ei ole tulossa korvaavaa suoraa yhteyttä Jorviin, eikä runkolinja 200:aan.

Runkolinja-ajattelumalli tuo nimenomaan lisävaihtoja yhteyksiin ja matka-ajat pitenevät. Eritoten noilta alueilta, jotka mainitsin. Esim. 235 linjan varrella on tuhansia työpaikkoja varsinkin Helsingin puolella ja vaikutukset sen lakkauttamisesta ovat suuret.

Käyttäjän heikkitoivonen kuva
Heikki Toivonen Vastaus kommenttiin #13

Totta, en huomioinut linjaa 235 kuin aiemmin viittaamaasi Jorviin saakka. Tuosta olen yllättynyt, mikäli mainitsemiltasi alueilta ei paranneta syöttöliikennettä esim. Turunradan lähijunayhteyksille. Täytyy perehtyä ko. alueisiin.

Kaupunkialueen kasvaessa ja tiivistyessä on lähinnä matemaattinen fakta, että enemmän ja enemmän kannattaa siirtyä toimivaa runkolinja-syöttöliikenne mallia kohden. Toki sellaisenkin voi toteuttaa huonosti. Onnistunut toteutus on omiaan laskemaan lippuhintoja, mikä tekee joukkoliikenteen valitsemisen entuudestaan houkuttelevammaksi.

On selvää, että mainitut muutokset vievät aina joiltakin suoran bussiyhteyden jonnekin. Mutu-tuntumani on, että tällaiset ihmiset pääosin ovat nimenkeruulistojen takana.

Kokonaisuuden voittamista tulee kuitenkin painottaa, eikä jumiutua lukuisaan määrään erillisiä suoria yhteyksiä. Sellainen on lähinnä systeemitason ajattelun irvikuva, ja on omiaan pysäyttämään joukkoliikennerakenteen kehittymisen kaupunkirakenteen muuttuessa.

Käyttäjän heikkitoivonen kuva
Heikki Toivonen

Karseinta nykytilanteessa olisi osapotimoinnin valloilleen päästäminen useamman koordinoivan kunnallisen liikenneyhtiön muodossa.

Ainakin vielä lähitulevaisuudessa paras malli on yksi seutukunnallinen, koordinoivassa roolissa oleva ja liiketoimintaperiaattein toimiva liikennelaitos kuten nykyisellään, joskin sen alla voisi kilpailua eri liikennöitsijöiden välillä vapauttaa nykyisestään.

Oleellisesti länsimetro ja muut vastaavat hankkeet palvelevat päämäärää, jossa joukkoliikenne toimii yhden ja saman digitaalisen alustan kautta, ja eri liikennöitsijöiden ansaintakanavat rakentuisivat kyseisen alustan eri liikennöitsijöiden kesken jyvittämien todellisten matkojen varaan.

Käyttäjän AnttiAarnio kuva
Antti Aarnio

Nyt kyllä kirjoittelet Jarmo vähän väärin. Yhteydet Jorviin kyllä paranevat tuon linjastosuunnitelman avulla, eivät heikenny. Tutustu suunnitelmaan. Eikä kannata myöskään haaveilla menneisyyteen, ei Espoo pysty yksin järjestämään joukkoliikennettään pääkapunkiseudulla, jossa kuljetaan ristiin rastiin seutua. HKL on operaattori, joka toteuttaa HSL:n tilaamaa joukkoliikennettä, ei sillä ole muuta roolia. Terveisin espoolainen HSL:n hallituksen jäsen.

Käyttäjän Outolintu kuva
Jarno Eerola

Kertoisitko Antti kuinka yhteydet paranevat Jorviin Kuurinniityn, Tuomarilan, Kirstinmäen, Suvelan ja Sunan alueilta?
Lisäksi runkolinja luo lisää matka-aikaa noilta alueilta koko runkolinja 200 vaikutusalueelle.
Itse pidän mm. noita asioita heikennyksinä, jotka koskevat tuhansia espoolaisia.
Ehkä nyky-yhteiskunnassa ei ole sallittavaa kunnallisen itsemääräämisoikeuden perään haaveileminen, mutta lue blogini hivenen tarkemmin niin huomaat, etten haaveile Espoon järjestävän koko pk-seudun liikennettä vaan vain omansa.

Käyttäjän AnttiAarnio kuva
Antti Aarnio

Tuossa suunnitelmassa (Pohjois-Espoon ja Leppävaaran linjastosuunnitelma) ei koskettu noiden alueiden linjoihin, paitsi yhdeltä osin, 224:lle tulee pisto Kuurinniittyyn. Tämä suunnitelma keskittyi pääosin nimenomaan pohjoisten osion joukkoliikenteen suunnitteluun.

Käyttäjän velitakanen kuva
Veli Takanen

HSL on viime vuosina epäonnistunut kaikessa. Jossain vaiheessa ei juna-asemilla ollut toimivia lippuautomaatteja. Bussien korttilukija on sellainen susi, että osalta kuljettajiakin meni jo hermo.

Espoon metron käynnistyminen oli varsinainen katastrofi. Metronkuljettajat pakenevat juuri nyt joukolla muihin töihin ja metrovuoroja jää ajamatta sen takia. Metron automatisoimiselle nauravat radanvarren hevosetkin.

Normaalissa yhtiössä johto olisi vaihdettu aika päiviä sitten. Politiikkojen valitsema poliittinen johto istuu kaiken viime vuoden aikana tapahtuneen jälkeen entistä vakaammin tehtävissä.

HSL:n johdolla ei ole osaamista ja politiikoista koostuvalla hallituksella vielä vähemmän.

Käyttäjän heikkitoivonen kuva
Heikki Toivonen

Ei sentään ihan kaikessa.

Uusia sinisiä matkakortinlukijoita valmistavalle yhtiölle HSL onnistui tuottamaan tulosta vuoteen, ja ne läpi lobanneille HSL-edustajille mukavasti kahisevaa taskun pohjalle.

En olisi yllättynyt siitäkään, jos kävisi ilmi MaaS-konseptin hitaalta vaikuttavan etenemisen johtuvan nimenomaan heikkotasoisesta johtamisesta HSL:ssa. Toivottavasti olen väärässä, ja toivottavasti konsepti etenee.

Kansainvälistä mainetta laajalti niittänyt MaaS-konsepti henkilöityi takavuosina voimakkaasti nuoreen DI-tyttöön nimeltä Sonja Heikkilä, joka ymmärtääkseni on jo siirtynyt pois HSL-yhteistyöstä. Toivottavasti ei ole kyse siitä, että on ymmärtänyt siirtyä.

Nykyinen seutukunnallinen organisoija eli HSL sietäisi myös oman näkemykseni mukaan pöllyyttää johtonsa, edustajistonsa sekä henkilövalintamenettelyiden osalta kauttaaltaan. Kunhan ei huuhdota lasta pesuveden mukana.

Käyttäjän VesaPeltola kuva
Vesa Peltola

Ja äänestäjille eli maksajille metro myytiin huomattavasti eri hinnalla kuin se saatiin. Tyypillinen tarkoitushakuisesti junailtu julkinen hanke, jossa kenelläkään ei ole mitään taloudellista vastuuta lopputuloksesta ja se näkyy hinnassa.

Käyttäjän JaniMki kuva
Jani Mäki

Pieni oikaisu tuohon liikennelaitos vertaukseen Tampereen osalta.

Tamperehan ei eroa pääkaupunkiseudusta käytännössä mitenkään. Täällä on aivan vastaava liikenteenjärjestämistapa kuin PKS:llä.
Toki erotuksena se että täällä Tampere on kyseisen järjestelmän "Helsinki".

Mutta liikennelaitosta Tampereella ei ole ollu vuosikausiin vaikkakin kaupungilla on oma liikenteentuottaja. Mutta Tampereelta mallin ottaminen voi sinällään olla huono että lopputulos on ihan sama kuin PKS:llä tälläkin hetkellä.

Toimituksen poiminnat